Istället för industrigröt

Efter all mediarapportering om tungmetaller i industritillverkad barngröt och välling har jag funderat en del på det här med industritillverkad barnmat.

Oavsett det här med tungmetallerna har jag alltid känt att jag, om jag orkar, helst vill ge min lilla grabb hemlagad mat. Jag har samma inställning till den mat vi vuxna äter – vi lagar i stort sett allt från scratch och väldigt sällan färdiglagat eller halvfabrikat.

Jag ställer mig också lite frågande till det här med välling. Välling är ju i stort sett utspädd gröt. Om jag ska ersätta amning med drickbar mat ger jag hellre bröstmjölksersättning som jag vet har ett bra och komplett näringsinnehåll. I de flesta andra länder finns inte ens välling.

Däremot tycker jag att gröt är ett bra alternativ som frukostmat men jag vill laga den själv. Jag har letat runt på nätet efter recept på järnrik, hemlagad gröt och tänkte dela med mig av vad jag hittat om det är fler som är intresserade.

Det går att till viss del järnberika gröten själv genom att tillsätta tunnpaltbröd och servera gröten med något C-vitaminrikt som t.ex. aprikoser eller nyponskalsmjöl. C-vitamin underlättar nämeligen kroppens upptag av järn. Man kan också laga barnets gröt (och annan mat) i en järngryta.

Här är en lista på recept jag hittat:

GRÖT PÅ DINKELMANNAGRYN
Hos Livet på Lyckobacken finns detta recept som fått tummen upp av en dietist.

SKRÄDMJÖLSGRÖT
Mat för småfolk har recept på denna gröt som är bra att börja med då den bara innehåller lite gluten.

GRÖT OCH VÄLLING PÅ BLANDADE GRYN
Också från Mat för småfolk

HIRSGRÖT
Riktig barnmat har recept på denna gröt gjord på hirs. Hirs är rikt på mineraler som kisel, magnesium, fosfor, kalium, järn och fluor. Naturligt glutenfritt.

MAJSVÄLLING
Också från Riktig barnmat.

HAVREGRYNSGRÖT
Här finns recept på hemlagad, järnberikad gröt.

MIN EGEN FLERGRYNSBLANDNING
Inspirerad av ovanstående recept har jag gjort en egen variant av grynblanding med tunnpaltbröd som jag serverar med aprikosmos eller osötat äppelmos.

1 dl ekologiska havregryn
1 dl quinoaflingor (Risenta)
1 dl ekologiska boveteflingor (Saltå Kvarn)
1 dl ekologiska hirsflingor (Saltå Kvarn)
50 g tunnpaltbröd*

Smula paltbrödet och blanda med grynen. Kör med mixer/stavmixer tills det är lagom finmalt för ditt barn. Förvara blandningen i en burk.

För att laga gröt tar du ca 2 msk grynblandning per 1 dl vatten. Koka upp och låt sjuda några minuter och låt sedan svalna till lagom temperatur. Alternativt kan du laga den i mikron. Vid serveringen rör du ner aprikos- eller osötat äppelmos och ca 1 tsk rapsolja.

*Räkna med ca 4 g tunnpaltbröd (eller 2 tsk smulat) per portion

ISTÄLLET FÖR VÄLLING
Om man vill ge något annat än välling kan man göra en äggbaserad dryck. Ett recept finns HÄR och ett annat HÄR.

Kommentera

